Csak az jár neki, amire szüksége van, vagy az is amit kér?

Kedves Apukák! Amikor bennem felvetődik a gondolat, hogy valami olyat szeretnék tenni a gyerekemmel, ami neki és nekem is kellemes időtöltés, előfordul, hogy épp fogalmam sincs arról, hogy mi az, ami mindkettőnknek megfelelő. Hogyan tudnék a gyerekemnek programot csinálni, mikor azt látom, hogy eszik, iskolába- ,majd edzésre megy, újra eszik, túlesik az esti rutinon és lefekszik aludni?

A feladat egyszerűnek tűnik: Megkérdezzük tőle…igen ám, csak a gyerek általában körmonfonnt és nem biztos, hogy egy tőmondatban azonnal megfogalmazza, hogy mi az, amire vágyik. Főleg, ha először teszed fel neki ezt a kérdét. Lehet, hogy el sem hiszi, hogy bármit mondhat.

Érdemes ilyenkor puhatolózni és nagyobb figyelemmel lenni. Tipikus esete a beszélgetéskezdeményezésnek, a: „Na! Mi volt a suliban?” vagy „Milyen volt a suli?”. Erre pedig törvényszerűen érkezik is a válasz, hogy „Semmi.” vagy, hogy „JÓ!”

Kedves apuka! Ha ezzel az információval nem tudsz mit kezdeni, most elárulom, hogy nem te születtél eredendően rossz apának. Ezzel az információval anya sem tudna mit kezdeni. Javaslom, hogy egy ilyen suliból hazatérő kérdésnek inább azt tedd fel, hogy mi volt a legjobb dolog, ami ma a suliban történt veled ? Vagy az ellenkezője, mi volt a legrosszabb dolog, ami történt veled? Több előnye is van egy ilyen kérdésnek. Egyrészt nehéz rá, igennel, vagy nemmel válaszolni, így kezdeményezhetsz beszélgetést.

Ha arról mesél, ami a legjobb dolog volt, megtudhatod mi az ami érdekli. Mondok egy példát: A legjobb dolog az volt, hogy Jakab elhozta az új társasjátékát és napköziben kipróbálhattuk. Ez jelentheti azt, hogy a gyereked is szeretne társasjátékozni, vagy azt, hogy a hétvégén már fel is nyithattok egy gyorsan lejátszható társast (erre gyorsan ajánlom is a dobble nevű társasjátékot. 4 éves kortól bármeddig játszható 3perc egy menet, ha csak 15perced van a gyerekedre, az pont öt kör).

Az is előfordul, hogy a legrosszabb dologról mesél. „Lukácsék csúfoltak, hogy kövér vagyok.” A rossz tapasztalatok, pedig arra adnak teret, hogy együtt küzdjétek le azt, ami számára rossz. Tényleg elhízott, vagy csak zavarja a testalkat? Szeretne edzeni? Lehet csak arra vágyik, hogy megsimogasd a fejét és megerősítsd abban, hogy nem jól látják a társai. Ez újabb két lehetőséget is biztosít közös programként: Közös bicózás a városban, mozgás gyanánt, vagy közös beszélgetés egy nagy pohár gyümölcsjoghurttal, amit nagykanállal ehettek közben. Mindkettő lehet emlékezetes és hasznos is.

Jó, ha tudod! Gondolatolvasásból egyikőnk sem vizsgázhatott ötösre az apa vagy anyaképzőben. Sőt, amikor a gondolatait akarjuk kitalálni a gyerekünknek, sokszor esünk a kellemetlen meglepetések csapdájába. Viszont van egy másik varázsfegyver a kezünkben, ami viszont mindenkinek adott. Ez a figyelmünk, amivel, megkérdezzük és meg is hallgatjuk azt, aki a legfontosabb nekünk. Innen indulhatnak az igazán kalandos együttlétek. Azt pontosan tudjuk mire van szüksége a gyerekünknek: Iskolába-, óvodába-, edzésre hordjuk, veszünk megfelelő ruhát, ételt teszünk az asztalra, bevasaljuk a matek leckét. Kérdezéssel viszont néhaz azt is megadhatjuk a gyerekünknek, amit kér és nem csak azt, amir szüksége van.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük